تنظیمات استایل سایت

انتخاب نوع نمایش

  • Full
  • Boxed

انتخاب رنگ

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

رشد و نمو جنین

رشد و نمو جنین چگونه است؟

از ترکیب سلول جنسی نر(اسپرم) و سلول جنسی ماده (تخمک ) سلول تخم به وجود می آید.این سلول شروع به رشد و نمو نموده و بعد از یک هفته به صورت یک توده سلولی دیده می شود.سپس سلول ها در دو لایه جداگانه تقسیم بندی شده که لایه خارجی جفت و لایه داخلی جنین را می سازد. ارتباط تغذیه ای بین زن باردار و جنین از طریق جفت و بندناف برقرار می شود.

در پایان هفته 4 بارداری:

به تدریج با رشد و نمو جنین در رحم،اعضای بدن وی نیز تشکیل می شود.

در 12 هفتگی:

شکل یک انسان کامل را پیدا می کند.طول جنین به 6 تا 7 سانتیمتر می رسد و انگشتان دست و پا به همراه ناخن ها مشخص می شوند. در این زمان ،صدای قلب جنین با دستگاه ، قابل شنیدن است.وجودضربان قلب جنین را می توان زود تر از این زمان با سونوگرافی مشاهده کرد.

در 16 هفتگی:

طول جنین 12 سانتیمتر و وزن آن 110 گرم است.در این زمان جنسیت جنین قابل تشخیص می شود.

در اواخر هفته 20:

که نیمه اول بارداری به پایان میرسد،وزن جنین حدود 300 گرم و بدن از موهای کرک مانند و ماده چربی سفید رنگ پوشیده شده است.

در 24 هفتگی:

وزن جنین حدود 630 گرم و سر نسبت به بدن بزرگ تر است.در پایان این هفته ،ابروها و مژه ها ظاهر می شود.ریه ها تکامل یافته و پوست به طور مشخصی چروک بوده و چربی در زیرآن قرار دارد.جنین در هفته های 20 تا 24 می شنود. بین هفته های 23 تا 26، ساعات خواب و بیداری جنین تنظیم می شود. در این سن ، حرکات جنین زیاد شده و چرخش های متوالی در رحم دارد.

در هفته 28 بارداری:

جنین 25 سانتیمتر قد و حدود 1100 گرم وزن دارد. و در پایان این هفته مردمک چشم ها ظاهر می شود و جنین قادر است پلک ها را باز کرده و به نور واکنش نشان دهد، گریه کند ،همچنین انگشت شصت خود را بمکد.

در هفته 32 بارداری:

قد جنین 28 سانتیمتر و وزنش حدود 1800 گرم و پوست هنوزقرمز و چروکیده است.در این زمان جنین قادر است صداهای خارج از شکم زن باردار مانند صدای تلویزیون را بشنود و اگر زن باردار طی بارداری به طور مداوم به موسیقی خاصی گوش دهد،بعد از تولد،نوزاد به آن موسیقی عکس العمل نشان می دهد.بهتر است برای برقراری ارتباط ،والدین با جنین خود صحبت کنند و محی آرام و بدون صداهای ناهنجار فراهم نمایند.

در هفته 36 بارداری:

قد جنین 32 سانتیمتر و وزنش حدود 2500 گرم است.به علت تجمع چربی های زیر پوست، چین و چروک کمتر می شود و جنین صورتی رنگ به نظر می رسد.دراین زمان اغلب اعضای بدن به رشد نهایی رسیده و برای تطبیق با شرایط پس ازتولد آماده می شود.

در هفته 40 بارداری:

جنین به بزرگترین اندازه خود می رسد و تمام حفره رحم را اشغال می کند.از پایان هفته 37 تا زمان زایمان حرکات جنین به تدریج کم می شود.وزن جنین به طور متوسط 3 تا 5/3 کیلو گرم و قدش بیش از 40 سانتیمتر است. ماده لزجی به رنگ سبز تیره که مکونیوم نامیده می شود و در روده های جنین تجمع می بابد که معمولا بعد از تولد،کم کم دفع می گردد.درد های زایمانی معمولا زمانی شروع می شود که بدن ، ریه ها و مغز جنین برای زندگی خارج از رحم آماده شده است.

کلینیک تخصصی سلامتی مادران با ارائه کلاسهای متنوع سعی بر فرهنگسازی و آگاه‌سازی هرچه بیشتر مادران دارد.

مطالعه بیشتر: تغذیه در بارداری

جهت شرکت در کلاسهای آموزشی کلینیک مامایی سلامت مادران ایرانی با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید:

05136099358

09355729275

09105751608

دسته بندی : دوران بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *